SPD dodaje jeździe radości i mocy!

SHIMANO PEDALING DYNAMICS, czyli w skrócie SPD, to system połączenia butów z pedałami rowerowymi opatentowany przez firmę Shimano. Z własnego doświadczenia (i nie tylko) wiemy, że jazda w zestawie SPD daje większą frajdę z jazdy na rowerze i sprawia, że skuteczniej „kręcisz”. Czy lubisz ścigać się na szosie, czy bardziej kręci Cię jazda single trackami, wśród modeli SDP znajdziesz coś odpowiedniego dla siebie.

Od czego zacząć, gdy zdecydujesz się na skorzystanie z butów oraz pedałów SPD?
Proponujemy zacząć od dobrania butów i pedałów do swojego typu jazdy, roweru na jakim jeździsz i terenie po którym się przemieszczasz.

Do jazdy na rowerze szosowym, zwykłej szosie z barankiem lub tzw. „kozie” triathlonowej z lemondką do jazdy po płaskich, jak stół, drogach asfaltowych lub czasem betonowych wybierz buty szosowe SPD oraz pedały pasujące do tego typu aerodynamicznych butów pedały szosowe, które mają tylko z jednej strony możliwość wpięcia, ale także wygodną płaską platformę, dzięki której możesz dociskać pedał, ale i przy powrocie świetnie wykorzystywać moc mięśni dwugłowych uda i jechać płynniej.

Czym charakteryzują się buty szosowe SPD?

  • Aero kształt – szosowe buty, to popis precyzji dopasowania, otulający wierzch buta ze zmniejszonym nachodzeniem na język zapewnia idealne dopasowanie a materiały i kolory podkreślają wyścigowy wygląd;
  • Lekkość – nylonowa podeszwa wzmacniana włóknem szklanym zapewnia efektywne przeniesienie mocy, waga buta 241 gram przy rozmiarze 41 gwarantuje lekkość jazdy z maksymalnym wykorzystaniem mocy mięśni;
  • Wygoda i oddech – zapięcia, które umożliwiają idealne dopasowanie do stopy, wentylowana podeszwa pomaga oddychać stopom nawet podczas najcięższych podjazdów i upalnych dni.

Do jazdy na rowerze górskim polecamy z kolei buty MTB SPD. Dlaczego? Bo każdy model jest pomyślany tak by dawać więcej frajdy z jazdy na rodzaju Buty MTB wyposażone są w wygodną gumową podeszwę z bieżnikiem umożliwiającą chodzenie, bloki do butów są tak pomyślane by buty miały możliwość wpinana się bez względu na ułożenie pedałów (z dwóch stron), co znacznie zwiększa wygodę przy jeździe w terenie i przyśpiesza moment wpięcia. Pełna podeszwa butów MTB świetnie zabezpiecza przed błotem, piaskiem i wodą.

Pedały MTB z platformami – w odróżnieniu od pedałów szosowych – dają podparcie śródstopiu na całej szerokości stopy oraz umożliwiają wpinanie się z obu stron platformy.

Dla osób bardziej zaawansowanych i ścigających się w zawodach górskich polecamy pedały MTB bez platform, np. model SPD Shimano PD-M520 czy PD Shimano XTR PD-M9100, których konstrukcja daje szansę bardzo szybko wpinać się i wypinać oraz umożliwia skutecznie oczyszczanie pedałów z błota nawet podczas jazdy.

Wybrałeś buty, pedały z blokami. Czas na decydujący moment, montaż. Jeśli zdecydujesz się montować zestaw SPD samodzielnie, to mogą Ci się przydać narzędzia serwisowe takie jak: klucz do pedałów, smar do gwintów czy preparat zapobiegający spiekaniu się gwintów.

Zanim pojedziesz na rowerze w trasę przetestuj ustawienie swoich bloków w podeszwach, dopasuj ich zacisk, podobnie jak w butach narciarskich. Buty powinny wypinać się z pedałów po mocniejszym przekręceniu stopy w bok (pięty na zewnątrz), ale nie przy normalnej pracy stopy, nogi. Odczepienie buta od pedału nie powinno także wymagać dużej siły ani dużego, silnego, szarpnięcia. Bloki powinny być ustawione na wysokości poduszki pod dużym palcem a stopa poziomo ustawiona względem podłoża.

Początkowo możesz mieć na tyle luźno ustawioną sprężynę mocującą w pedale, by było Ci lekko i łatwo wpinać i wypinać się z pedałów. Wraz ze zwiększoną sprawnością jazdy możesz „usztywniać” zacisk.

Jak sprawdzić czy ustawienie jest poprawne?
Samodzielnie, wsiadasz na rowerze ustawionym na trenażerze (nie rolkowym :)) i poddajesz testom ustawienie bloków, albo pojedynczo – raz jedną nogę raz drugą – podtrzymując się drugą nogą na ziemi.
Z pomocą innej osoby, która przytrzymuje kierownicę roweru, Ty wsiadasz i ustawiasz nogi w poziomie do podłoża a następnie wypinasz jedną i drugą nogę, ustalając czy dokręcenie jest dla Ciebie w porządku.

Zanim ruszysz w trasę polecamy także przejechać się w bezpiecznej przestrzeni, próbując co jakiś czas wypiąć się, zatrzymać, wpiąć i pojechać dalej. Tak by podczas jazdy w normalnym ruchu, czy w lesie cieszyć się w pełni z jazdy z SPD.

Życzymy udanej i bezpiecznej jazdy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *